30 Kasım 2012 Cuma

Kullandığımız Servisler Bizi Satıyor Mu?


Bugün hemen hemen hepimizin bir ya da birden fazla sosyal medya servisinde profilimiz bulunmakta ve eminim herkesin kafasında bu sitelerin güvenilirliği ile ilgili sorular vardır.

En son bu haftanın başında Facebook şöyle bir yazıyla sarsıldı;
"Facebook'un yeni kullanım koşullarına cevaben, tarafıma ait her tür kişisel bilgi, görsel, karikatür, resim, fotoğraf ve videonun telif hakkının (Berner Konvansiyonu uyarınca) bana ait olduğunu beyan ederim. Bunların ticari kullanımı için daima benim onayım gerekli olacaktır!
Bu yazıyı kopyalayıp Facebook duvarınıza yapıştırabilirsiniz. Bu, haklarınızı telif hakkı kanunları uyarınca koruma altına alacaktır. Mevcut tebliğ uyarınca bunların ifşası, kopyalanması, dağıtılması, yayımı ya da bu profil ve/veya içeriği temel alınarak aleyhime diğer herhangi bir faaliyette bulunulmasının kesinlikle yasak olduğunu Facebook'a bildiririm. Bahse konu yasaklar, Facebook'un yönlendirmesi ya da kontrolü altında çalışan personel, öğrenciler, temsilciler ve/veya diğer her tür çalışan için de geçerli olacaktır. İşbu profil içeriği özel ve gizli bilgi niteliğinde olup, gizliliğimin ihlali yasalar kapsamında cezai işlem gerektiren bir durumdur (UCC 1 1-308-308 1-103 ve Roma Yönetmeliği).
Facebook, sermayesi halka açık bir şirkettir. Tüm üyelerin buna benzer bir bildirimi profillerinde yayınlamaları önerilir. İsterseniz bu bildirimi kopyalayıp duvarınıza yapıştırabilirsiniz. Bu tür bir bildirimi en az bir kez yayınlamamanız halinde, fotoğraflarınız ve profil durum güncellemeleriniz de dahil olmak üzere profilinizde yer alan öğelerin kullanımına zımnen onay vermiş olursunuz."
Tabii ki böyle bir şey olamaz. Zaten New York Daily News, ABC News gibi büyük haber kanallarıyla böyle bir şey olmadığı duyuruldu.

Hiçbir durum güncelleme yazısının haklarınızı bu şekilde koruma altına alamayacağı gibi bir gerçeğin yanı sıra, yazıda bahsi geçen Berner Konvensiyonu diye bir şey de yok. Bu sadece 126 yıllık telif hakları hakkında uluslararası bir anlaşma olan Bern Konvensiyonu'nu referans alınarak uydurulmuş. Ayrıca Facebook reklamlarında kullanılıp, kullanılmamak tamamen size bırakılmış bir durum. Profilinizin Gizlilik Ayarları'nda Facebook Reklamları bölümünde detaylı bilgiyi bulabilirsiniz.

Dijital ekonomi hakkında konuşmaya başlarsak bir blog yazısından çok, kalıncana bir kitap çıkar ortaya. Peki ama hergün bedava olarak kullandığımız bu servisler gelirlerini nereden elde ediyor? Yoksa bizim davranışlarımızı izleyerek oluşturdukları istatistikleri ve kişisel bilgilerimizi pazarlayarak mı para kazanıyorlar? Başka bir değişle bizi mi pazarlıyorlar?

How Do They Make Money
adlı siteden bir görüntü
"How Do They Make Money?" adlı internet sitesi hemen hergün kullandığımız pek çok internet servisinin para kazanmak için hangi yöntemleri kullandığını gösteriyor. Sitede sadece LinkedIn'in "kişisel verileri ve bilgileri satarak para kazanan" tek oluşum olarak gösterilmesi pek ikna edici olmasa da sıkça kullandığımız bu servislerin nerden para kazandığını öğrenmek için iyi bir kaynak niteliği taşıyor.

Saygılarımla;
Duygu Şener

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız: